Nickerie en Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu Nickerie en Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu

Nickerie en Bigipan

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

20 Januari 2020 | Suriname, Paramaribo

18 januari: Vandaag had ik samen met onder andere Ruud de Nickerie en Bigipan tour geboekt. Het zou een ruim 5 uur durende reis zijn naar het noordwesten van Suriname. Om 08.00 uur verzamelden wij bij het restaurant Zus en Zo. Vanuit hier vertrokken we met nog een ouder echtpaar en 2 gidsen richting Nickerie. Onderweg zijn we gestopt in Groningen. Hoe dichtbij.. haha. Groningen was vrij klein met een groot plein met allerlei gedenktstukken ter nagedachtenis aan bijvoorbeeld de onafhankelijk van Suriname. Ook was er nog een politiebureau. We hebben er een lekkere koffie met bakabana genuttigd en zijn daarna doorgereden naar Nickerie. In Nickerie hebben we op de centrale markt wat fruit gekocht en daarna nog geluncht bij een restaurant. Kip met rijst. Alles is hier kip kip kip en dan natuurlijk kip met bot. Kip zonder bot eet een echte Surinamer niet. Om 14.00 uur werden wij afgezet bij de steiger voor de boottocht richting Bigipan. Een tocht van 8,5km door een prachtige kreek. In het begin ligt er een klein stuk droog waar de boot over een helling getrokken moet worden. Dit ging vrij vlot. Het water is de laatste jaren hier veel zouter geworden. Dit zorgde ervoor dat er een hoop dode vissen in het water lagen op dat punt. Een heerlijke lunch en diner voor de zwarte gieren die hier verbleven. Hierna was het adembenemend mooi qua prachtige dieren die we zagen. Het is hier echt een walhalla voor vogels. Onderweg zagen we een aantal keer een ijsvogel, witte reiger, rode ibis, pelikanen, visarend, gieren en flamingo’s. Rond 16.00 arriveerden we bij Bigipan. Het is een groot meer waarop meerdere huizen op palen staan. We sliepen vannacht dus op het water. Echt heel gaaf! Een absolute aanrader voor wanneer je in Suriname bent. Met Ruud heb ik hierna over het meer in een kajak rond gepeddeld om nog wat dichterbij de flamingo’s te komen. Om 17.30 zijn we het water op gegaan om de vogels van dichterbij te bekijken. Nog flamingo’s, rode ibis, pelikanen en witte reigers kunnen vastleggen en vooral bekijken. De kok had een heerlijke souto soep gemaakt met als toetje een bakabana. Tot slot hebben we vandaag een avond boottour in het donker over de kreek gemaakt. Prachtige sterrenhemel, werkelijk adembenemend. We zijn nog meerdere krabben en een boomboa tegengekomen.

19 januari: Een heerlijk nachtje op het water, kort maar wel goed geslapen. De vrij open ruimtes zorgden ervoor dat je het water en de wind goed kon horen. Erg bijzonder. Om 06.30 uur keken we naar de zonsopkomst. Het was weliswaar goed bewolkt waardoor de zon even op zich liet wachten, maar daarna heel mooi. Na het ontbijt vertrokken wij met het bootje de kreek weer op om ongeveer 1,5 uur te vogelen (vogels kijken). Ik raakte echt niet uitgekeken en verbaasde mijzelf telkens weer over de prachtige vogels die in dit gebied verbleven. Vervolgens ging we met de boot verder het grote meer in Bigipan op om een modderbad te nemen. Stiekem ben ik zelf wel in de boot blijven zitten en vele met mij, want het was toch wel een hoop blubber. Na de lunch, je raad het al, kip met rijst en groente, vertrokken wij om 13.00 uur weer over de kreek richting de steiger waar onze driver al op ons stond te wachten. Op de terugweg zijn we gestopt op Wageningen. Alweer zo dichtbij, zo leuk haha! Wageningen was een klein plekje aan de Nickerie rivier. Hoog in de bomen zagen wij nog de familie brulaap.
Ongeveer 15 km voor Groningen begon ons taxibusje ineens te schudden en rommelen. Allemaal de auto uit en langs de auto kijken wat er aan de hand was. In het rechter achterwiel was een vreemde vervorming ontstaan, waardoor de auto zo schudde. Gezamenlijk de krik onder de auto, wiel eraf en thuiskomer erop was het idee. Bleek de thuiskomer (reserveband) niet te passen. De andere band er toch maar weer opgedaan en stapvoets richting Groningen gereden. Hier zat een bandenspecialist die zelfs op zondag even onze band verwisselde, zodat wij weer veilig onze weg konden vervolgen richting Paramaribo. We kregen van hem nog een hele zak vol mandarijnen mee voor onderweg. Ontzettend lief en we zagen er vast heel hongerig uit. 's Avonds vooral even heerlijk gedoucht, want dat kon op Bigpan niet en nog even fijn aan het "hangmateren" geweest. Dit word het nieuwe werkwoord van 2020: hangmateren; betekenis lekker in de hangmat relaxen. Aankomende 2 dagen nachtdienst.

• 20 Januari 2020 - 16:29

Margreer:

Prachtig zeg als ik het zo lees. Hele belevenis zo op het water tussen de flamingo’s en alle andere vogels. ❤️