Knini Paati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu Knini Paati - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu

Knini Paati

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

28 Januari 2020 | Suriname, Paramaribo

24 januari
Vanochtend vroeg werd ik door een busje om 08.30 uur opgehaald vanaf het Guesthouse op de Lisztstraat in Paramaribo Noord. In de bus zat al een Nederlands gezin van 5. Hun dochter had hier als co-assistent gewerkt en gezamenlijk hadden ze zo nog een vakantie er aan vastgeplakt. We reden verder door Paramaribo en haalden nog een Nederlandse jongen op die hier een jaar als kok aan het werk was. Onze eerste stop was een cafeetje langs de weg waar ik al eerder was gestopt op weg naar Brownsberg. Het eerste deel van de route was namelijk deels hetzelfde als op die tour. Hier stapten nog 3 Nederlanders en een Surinaamse vrouw in. Ook werd de auto vol geladen met drinken, eten en andere spullen die later nodig bleken als voorraad op Knini Paati. Vervolgens reden wij verder richting Atjonie. Hier stopt de weg, wat betekent dat je alleen nog maar per boot over de Suriname rivier kan om je bestemming te bereiken. Er lagen dan ook een flink aantal korjaals klaar. Na het inladen van alle spullen stapten we met zwemvest en al in om iets meer dan een uur te varen richting Knini Paati. De natuur in deze omgeving is werkelijk prachtig. Echt meer binnenland, meer jungle, meer bomen en rivier. Adembenemend mooi. Na aankomst op het Jungle resort kregen we een heerlijk lunch gekookt door twee goede kokkinnen. We aten rijst met rund, groente en kregen zelfs als toetje een heerlijk ijsje. Na de lunch was het tijd om in te checken in de lodges. Ik had een fijne lodge voor mijzelf, met een eigen badkamer, luxe! Om 16.00 uur was onze eerste excursie naar de Sula. Een Sula is een stroomversnelling waar heerlijk in gezwommen en gebaad kan worden. Nou dat was het absoluut. Heerlijk genoten van de warme zon en het stromende water. Na een verfrissende douche was het tijd voor het diner; rijst met kip, groente en pindasaus met als toetje fruit.
In de avond zijn we met de boot het water opgegaan om kaaimannen te spotten. Ik heb er zeker een stuk of 10 gezien. Het weer was heel helder en de sterrenhemel was mooi. Bij terugkomst nog wat krabbetjes gevist en daarna lekker gaan slapen.

25 januari
Vanochtend om 07.15 uur opgestaan. Buiten op de veranda van de lodge stond een dienblad met koffie/thee klaar.
Om 08.00 uur konden we aan het ontbijt. Lekkere broodjes, yoghurt etc. Er was genoeg keuze. Na het ontbijt stond de eerste excursie van de dag gepland. Om 09.00 uur voeren wij met de korjaal richting het dorpje Nieuw Aurora. Hier langs de rivier staan mensen te baden, wassen en afwassen. Dit geeft echt het gevoel dat je in het binnenland bent. Ook in Nieuw Aurora lopen mensen half naakt of naakt rond en kinderen vaak met alleen een onderbroekje. Dit is mooi om te zien. Het gaat echt terug naar de natuur, terug naar het oergevoel, naar hoe wij als mens geschapen zijn. De gids nam ons mee voor een dorpswandeling. Hij vertelde dat er in het dorpje met name boslandcreolen wonen afkomstig van de Saramaccaanse cultuur. In deze cultuur is het normaal om meerdere vrouwen te hebben mits je ze ook kunt huisvesten en onderhouden. Het huisvesten was al gauw 4 kleine hutjes per vrouw dus je moest hier aardig rijk voor zijn. De kinderen van het dorp wilde ook nog met ons op de foto. Verder konden we nog wat souvenirs kopen voor mee naar huis. Na de wandeling zijn we met de korjaal teruggegaan naar Knini paati voor de lunch. Deze keer was dat rijst met vis in tomatensaus en groente. Met als toetje een ijsje. Tussen 13.30-16.00 uur was er tijd voor relaxen bij het zwembad. Om 16.00 uur ging een deel van de groep een boswandeling maken en een deel kajakken. Ik ging met Timo (Nederlandse Kok in Paramaribo) kajakken, omdat wij morgen vertrekken naar het junglekamp voor een jungleovernachting. Timo sloeg in de stroomversnelling om, maar ik bleef gelukkig droog. Hierna ben ik nog samen met Kiran, een andere gast op Knini Paatie, gaan vissen. Het diner was kip van de barbecue, zoete aardappel en cassave friet met groente. ‘s Avonds kwam er nog een dansgroep uit Nieuw Aurora voor ons optreden. Ook mochten we zelf flink met de heupen los. Daarna hebben we nog met een groepje geborreld en gekletst.

26 januari
Vandaag was het rustig opstaan na een hele korte nacht van ongeveer 4,5 uur slaap. Vanochtend regende het badkuipen uit de lucht en als het eenmaal regent in het binnenland dan heb je een serieus probleem. Als in; dan blijft het regenen. We zouden eigenlijk om 10.00 uur vertrekken voor een jungletocht naar het basiskamp. Op dat moment regende het zo hard dat we besloten eerst te gaan voor een goede lunchmaaltijd (rijst met bonen en kip) en om 12.30 uur te vertrekken voor de jungletocht. Met de boot gingen we naar de overkant van het water en bepakt en bezakt stapten we de jungle binnen. Vervolgens een wandeltocht van ruim 2 uur door de Surinaamse Jungle voordat we aankwamen bij het basiskamp. Onderweg begon het na een klein half uur weer heel erg hard te regenen. Niemand had een poncho dus de gids kapte met een machette van een grote Palm plant voor iedereen een groot blad dat diende als paraplu. Dit werkte voor een deel wel redelijk. We kwamen steeds dieper het oerwoud en de jungle in. Dit was heel indrukwekkend. Ineens kom je tot het besef dat je daadwerkelijk in het binnenland van Suriname bent midden in de jungle. Ook word je eraan herinnert wat de primaire basisbehoeften zijn; een droge warme plek, eten en drinken. Dit is echt een tegekke plek op aarde. Bij aankomst om 14.45 uur in het basiskamp waren we inmiddels doorweekt. De kleding werd uitgehangen en wat droogs aangedaan. De kleding zal morgenochtend niet droog zijn met een luchtvochtigheid van minimaal 90%.. Het beste kun je niet al te doorweekte kleding dragen, want op je lichaam droogt het nog het snelst.
Hierna ging een deel van de groep koken, anderen hangmatten ophangen en ook werd er in de rivier gebaad, gevist en gezwommen. Het avondeten werd bereid op zelf gestookt vuur. Dit was rijst met kip, cassave en saus. Rond 19.00 uur werd het erg donker en ben je overgeleverd aan de natuur. Echt zoals het ooit ontstaan is en bedoeld was. Dit is erg bijzonder. Rond het kampvuur dat werd gemaakt hebben wij leuke, raadselachtige en spannende verhalen verteld. Er werd popcorn gemaakt en we hebben onze huis vogelspin (de giftigste van Zuid-Amerika wel te verstaan) een sprinkhaan gevoerd. Zo ga ik voor het eerst slapen in een hangmat en dat in de jungle van Suriname. Iets om sowieso nooit meer te vergeten. Of het slapen wordt dat zullen we morgenochtend weten. De geluiden om ons heen zijn werkelijk prachtig en de regen gaat vrolijk verder. Maar hierbij geldt ons motto: “regen is een zegen”.

27 januari
Vanochtend werd ik wakker en voor het eerst geslapen in een hangmat! In slaap komen was wel wat lastig. Het regende heel hard. Ik hoorde veel andere geluiden en om dan goed te focussen op slapen lukte mij niet zo best. Werd er zelfs een beetje naar van. Na een klein stukje yoga meditatie lukt het om goed in slaap te komen. Over de nacht maar 1 keer wakker geweest. Heel wonderlijk allemaal dat het slapen in de hangmat zo goed gelukt is. ‘s Ochtends was het na een hele nacht regen eindelijk weer droog. De kleding uiteraard niet. Die was nog net zo nat als de avond ervoor. Na een stevig ontbijt met brood, ei en bakabana trokken we alle fijne natte en viezige kleding weer aan voor de 2 uur jungletocht weer naar het Jungle resort. Dit viel mij best een beetje tegen. De weinige slaap van de afgelopen nachten hakte erin, maar met veel doorzettingsvermogen kwam ik gewoon aan op het resort. Eigenlijk zou ik vandaag naar mijn appartement in Paramaribo gaan, maar nog een halve dag reizen zag ik niet zo zitten. Daarom besloot ik een nachtje op het resort bij te boeken. Zo kon ik nog lekker genieten de rest van de dag van het zwembad, het eten, de zon en ‘s avonds een mooi dansoptreden.

28 januari
De dag van vertrek vanaf Knini Paati. Eerlijk gezegd heb ik helemaal niet zoveel zin om terug te gaan naar de stad. Het afscheid van deze heerlijke plek in het binnenland valt best een beetje zwaar. Ik heb hier enorm genoten en de jungle was prachtig. Straks de terugreis eerst met de boot richting Atjonie en daar het busje dat mij in ongeveer 3 uur weer in Paramaribo brengt. Ik ga erover nadenken om misschien de paar laatste dagen van februari die ik hier ben nog 1 of 2 nachten op Knini Paati te verblijven. Een mooi stukje Su. Ook hiervoor geld: Mi Lobi Yu.

• 28 Januari 2020 - 16:04

Margreet:

Wat een avontuur. Klinkt echt geweldig. Nu in Nederland niet meer gillen als en een spin loopt. Die ga jij vanaf nu zelf vangen haha. Het zal straks wel wennen zijn weer thuis, maar wij zien er naar uit. Liefs mama