Fietstour - Peperpot plantage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu Fietstour - Peperpot plantage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu

Fietstour - Peperpot plantage

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

10 Januari 2020 | Suriname, Paramaribo

Vandaag een dagtrip naar de Peperpot plantage. Ik had een fietstour geboekt via allsurinametours.com. Om 08.00 moest ik mij melden bij het restaurant Zus en Zo in Paramaribo stad. Ik had een taxi besteld om 07.30 maar deze was opnieuw weer heerlijk te vroeg. Ik was al om 07.30 bij het restaurant, maar kon daar gelukkig even lekker zitten.

Totaal waren we met 4 personen. Nog een wat ouder Nederlands echtpaar, ik en onze gids Kenzow. Een leuke jonge gast van 21 die toerisme studeerde en een eigen bedrijfje had opgezet, namelijk fietsen door Suriname. Ook bleek later, wist hij heel erg veel van de wildlife en flora van hier af. Dit was erg interessant. Rond 08.00 uur starte de fietstour die ons eerst door de palmentuin in het centrum bracht. Erg hoge palmbomen, mooi om te zien!

Hierna fietsen we door en kwamen we aan bij de Surinamerivier. We namen met fiets en al de boottaxi naar Meerzorg. Prachtig om met zo'n wiebelde taxiboot de rivier over te steken. Heel Surinaams. Ik voel me hier thuis, kan er best aan wennen hoor ;). Nadat we van de boot afkwamen, was onze eerste stop op Meerzorg de Suri fruitmarkt. We mochten verschillende soorten fruit proeven, waaronder manja (mango's), bananen, een soort appels etc. Erg lekker allemaal. Onderweg naar de Peperpot plantage mooie bomen, planten, huizen en dieren (doodshoofdaapjes) gespot. We kwamen een cacaoboom tegen en de gids liet ons deze vrucht proeven. Smaakt erg lekker, aan de binnenkant zat een soort vruchtensap wat een beetje leek op een lychee in combinatie met een wat bittere pit (wat meer cacaosmaak). Toen we er bijna waren lag er ook nog een kokosnotenboom langs de weg die om was gewaaid. De gids zei als die langs de weg ligt is die van niemand dus namen we 2 kokosnoten mee. Het kokoswater wat we hier later uit dronken was echt te lekker.

Toen kwamen we aan bij de Peperpot plantage. Een groot oud gebouw en de kleine plantagehuisjes deden nog erg denken aan de geschiedenis. De Peperpot plantage was met name een koffieplantage. Nadat we de plantage hadden bekeken en een snack hadden genuttigd gingen we door naar het Peperpot natuurpark. Hier leven allerlei dieren en ik ben er een aantal tegen gekomen. Zo heb ik doodshoofdaapjes, capucijneraapjes, hagedissen, vogels (o.a. grietjebie) gezien. Ook de bomen en planten waren bijzonder. De kankatrieboom is een hele hoge heilige boom die door de Surinamers nooit gekapt zal worden. Indrukwekkend om te zien.

Uit het natuurpark zijn we door gereden naar een lunchplek. Een heerlijke roti tent. Voor de tweede keer in 5 dagen tijd roti gegeten. Gewoon omdat het kan en heel lekker is. Na gegeten te hebben zijn we terug gefietst naar de boot en weer over de Suriname rivier gevaren. Het water was nu een stukje lager, maar ook wilder. De boot schommelde flink heen en weer. Met een heerlijk windje was het goed vertoeven zo. Nadat we van de boot kwamen zijn we terug gefietst naar het restaurant Zus en Zo en was de tour afgelopen.

Thuis even snel al het zand eraf gedoucht en op pad naar de Jeruzalem Bazaar. Ik had namelijk van Kenzow vernomen dat ik hier stof kon krijgen voor omslagdoeken die de vrouwen hier allemaal dragen. Die zijn heel kleurrijk. Ik heb er twee mooie stoffen gevonden. Hoef alleen thuis (even mijn lieve moeder aankijken :)) het aan een kant door de naaimachine te halen en dan kan ik ze om.

Vanavond nog lekker uit eten geweest bij restaurant Zus en Zo in Paramaribo stad samen met Paulien (Ook een Nederlandse gast uit het Guesthouse waar ik verblijf).

Morgen heb ik samen met Paulien een dagtrip naar Brownsberg geboekt. Wat ik gelezen heb moet dat ook erg mooi zijn.

  • 10 Januari 2020 - 21:20

    Margreet:

    Lieve Anouk, wat een mooie dagtrip. Fijn dat je leuke dingen onderneemt en het zo naar je zin hebt. Je lieve mammie zal wel ff een zoompje maken in de mooie omslagdoeken haha. Morgen weer een nieuwe dagtocht lees ik. Alvast heel veel plezier en mocht je zo gaan barbecueën: eet smakelijk. Die Roti lijkt mij overigens ook heel lekker. Misschien heb jij een lekker recept en maak je het voor ons als je terug bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 02 Jan. 2020
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 3807

Voorgaande reizen:

04 Januari 2020 - 23 Februari 2020

Suriname 2020

Landen bezocht: