Nickerie, dagdienst en Braamspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu Nickerie, dagdienst en Braamspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu

Nickerie, dagdienst en Braamspunt

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Februari 2020 | Suriname, Paramaribo

17 februari: Vandaag ging ik mee met een Surinaamse vriend wat mensen afzetten in Nickerie. Nickerie is in het noord-westen van Suriname en op ongeveer 3,5-4 uur rijden vanaf Paramaribo. De eerste stop onderweg was Groningen waar we een koffie dronken en een korte pauze hielden. Hierna reden we door naar het district Coronie voor een bezoek aan het Mangrove centrum daar. Hier kregen we informatie over de witte, zwarte en rode mangrove. Erg interessant. Verder zijn we kort gestopt op de Zeedijk. In Nieuw Nickerie zijn we nog gestopt bij een rijstfabriek om het proces van de rijstverwerking te bekijken. Ook dit was erg leuk. We aten lunch en daarna hebben wij de groep bij de boot afgezet. Zij ging nog door naar Bigipan, waar ik ook al was geweest. Wij reden weer terug naar Paramaribo en kwamen onderweg een 2-tenige luiaard tegen die de weg overstak. Echt een bijzonder mooi dier.

18 februari: Nu ik mij weer redelijk beter voel had ik besloten toch nog een dagdienst te werken, zodat ik op een fijne manier gedag kon zeggen in het 's Lands hospitaal. De dagdienst begon vrij rustig, want er waren in de nacht 5 bevallingen geweest. Toch kwam er nog een lieve vrouw de verloskamers binnen halverwege de ochtend. Het was toevallig een patiente van Fernando. Een 45 jarige dame ging bevallen van haar 4e kindje. Ze was 41+1 weken zwanger en zou gaan worden ingeleid. Deze baby zou zij echter wel af gaan staan aan een koppel dat zelf geen kinderen kon krijgen. Heel bijzonder, moedig en mooi tegelijk. Om 11.00 uur starten wij bij haar met een oxytocinepomp (weeënopwekkers). Ruim een uur later brak ik de vliezen bij 5cm ontsluiting en daarna ging het heel snel. Ik deed deze partus samen met de super lieve, grappige en fijne zuster Weger. Om 13.43 werd een mooi stevig meisje geboren met een gewicht van 3475gr. Echt een kadootje zo op de laatste werkdag hier.
Aan het einde van de dienst had ik getrakteerd op een heerlijke slagroomtaart van bakkerij Hollandia. Hier werd lekker van gesnoept, want na ruim 10 minuten was de helft van de taart al op.
Om 15.15 uur ging ik snel met de taxi naar huis, omdat ik om 16.15 uur opgehaald zou worden door een andere taxi. Vanavond namelijk nog een tour geboekt. Ik zou dolfijnen gaan spotten op de Suriname- en Commewijne rivier en daarna door naar Braamspunt voor de grote zeeschildpadden. Om 17.00 uur vertrokken wij met een groep van 7 personen vanaf Leonsberg richting Braamspunt. Onderweg kwamen we een vrij grote groep dolfijnen tegen die rondom de vissersboten de bijvangst aan het opeten waren. Een prachtig gezicht. Om 18.15-18.30 uur kwamen wij aan bij Braamspunt. Eerst nog even een half uur de plek verkennen, want we zouden de schildpadden gaan spotten in het donker. Daarna aten we op de korjaal een roti van Roopram. Om 19.30 uur was het tijd om in het donker weer het strand op te gaan. Na ruim 2 uur wachten kwamen 2 zeeschildpadden aan land. Eerst graven ze in ongeveer een half uur een grote kraamkamer waarin de eieren worden gelegd. Daarna begint het tafereel van wel 100 eieren leggen. Het was heel erg bijzonder om dit mee te maken en ik heb mijn verloskundige coachingsskills nog even kunnen inzetten. Om 23.30 vertrokken wij in het donker weer terug voor een boottocht van een uur naar Leonsberg. Het was een fantastische trip.

  • 19 Februari 2020 - 23:04

    Margreet:

    Zo super fijn dat het weer beter met je gaat en dat je nog een mooie dag in het ziekenhuis hebt gehad.
    Wat een mooie tour dolfijnen en schildpadden spotten.
    Nog een paar fijne dagen en dan ben ik weer blij dat je thuis komt.
    Liefs Mama ❤️❤️

  • 20 Februari 2020 - 18:45

    Silvy:

    Fijn dat je weer beter bent! Veel plezier nog de laatste dagen en tot in het meander! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 02 Jan. 2020
Verslag gelezen: 983
Totaal aantal bezoekers 3797

Voorgaande reizen:

04 Januari 2020 - 23 Februari 2020

Suriname 2020

Landen bezocht: