22 baby's in 1 dienst.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu 22 baby's in 1 dienst.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu

22 baby's in 1 dienst..

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

07 Januari 2020 | Suriname, Paramaribo

Vanochtend was het opnieuw vroeg opstaan.
Deze keer was de taxi er al om 06.20. Zelfs dus al te vroeg, maar weer veilig en netjes naar het ziekenhuis gebracht.
Bij binnenkomst al een drukte van jewelste. In de nachtdienst een stuk of 5 baby's, waaronder een gemelli (tweeling) en er lagen nog behoorlijk wat dames in partu (aan het bevallen). Overigens good to know. Er zijn maar 5 verloskamers... en dat met ruim 3500 bevallingen per jaar. Het is echt bevallen, iemand wassen, kamer schoon en volgende erin. Flink doorwerken, lijkt wel een heuse broedmachine.

Ook deze dagdienst weer genoeg gezien. Allereerst samen met mijn Nederlandse collega Alisha gezorgd voor een primigravida (eerste kind). Dit meisje was alleen pas 12 jaar.. Dan breekt toch wel je hart op zo'n moment. Dat dit meisje dit op zo'n jonge leeftijd moet meemaken is werkelijk traumatiserend. Gelukkig konden wij haar samen begeleiden en moet ik zeggen dat ze toch best wel geluk met ons heeft gehad. De verloskundigen hier zijn echt een stuk hardhandiger en minder zachtaardig dan wij. In Nederland vind ik drijven we hier (te zachtaardig, betuttelend) ook vaak genoeg in door, wat in mijn ogen ook niet nodig is. Maar de hardheid hier is wel echt de andere kant van de medaille. Gelukkig zitten er ook echt hele lieve zusters tussen hoor. Voor dit meisje was dit hopelijk door ons een iets minder traumatiserende ervaring. Ze beviel via de normale weg van een gezonde zoon.

Eigenlijk kort hiervoor werd ik weggeroepen door een andere barende. Een dame zwanger van haar 7e kindje. Ze werd ingeleid ivm een PE (zwangerschapsvergiftiging). Overigens is die diagnose dubieus hier. Voor de medici die dit lezen. Ze doen geen lab, EKR of 24uurs urine. Als de tensie boven de 150/90 is heb je een PE. Dus eigenlijk een PIH. Direct wordt er gestart met 3x 250mg aldomet en bij RR boven de 100 (onderdruk) magnesium. Vrij agressief vind ik, maar dat is hoe het hier gaat. Enfin, deze mevrouw werd om die reden ingeleid met oxytocine. Zij had zowaar een CTG met toco registratie (voor de weeenactiviteit) een infuus en een syntopomp. Ik was positief verbaast. Heel heel lang bleef ze op 8cm hangen. Ik heb deze vrouw haar rug wel een 1,5 uur lang gemasseerd. Elke keer riep ze jaaa zuster wat fijn, gaat u door!. Iets wat de verloskundigen van hier dus never nooit zouden doen. Het was voor mij heel fijn dat ik dit voor haar heb kunnen betekenen. Ik heb zelf nog de syntocinonspuit opnieuw gemaakt en verwisseld. Kort daarna had ze volledige ontsluiting en 3 minuten later was daar een gezonde dochter met een prachtige bos haar. Werkelijk waar alle baby's hebben dat hier en ze zijn dan ook heel mooi en absoluut te schattig.
Deze mevrouw ook gewassen en kamer weer schoon en naar de afdeling.

Vandaag dus geen OK dag met Fernando helaas. Ik merk al wel dat echt plannen hier in het woordenboek nou niet per se voorkomt. Niet zo erg, wat vandaag niet gebeurt komt morgen wel ;). Met andere woorden er zal vast nog een dag zijn in de komende weken dat we samen op OK staan.

Net voor de overdracht van de dienst hoorde ik een gil uit een kamer komen en zag ik het hoofd van de baby al tussen de benen van deze jonge dame. 21 jaar, beviel van haar 2e kindje. Ook weer zo'n prachtig mooi donker moppie met heel veel haar. Echt een plaatje.

Een leuke afsluiting van een drukke dienst. Vandaag inclusief sectio's (keizersnedes) 22 baby's geboren. Kun je nagaan...
Ik ben benieuwd wat de dag van morgen zal brengen. Vast weer een hoop baby's als de trend zich zo doorzet :P.

Verder vandaag nog wat boodschappen gedaan en verder gerelaxt. Overigens weer tig muggenbulten rijker. Al 3 soorten muggenspray geprobeerd, maar allen vrijwel kansloos, haha. Agh ja, er zijn hier als het goed is geen malariamuggen, dus het zal allemaal wel loslopen.

Verder ben ik vanavond ook nog aan het kijken geweest voor een aantal leuke trips en dagjes weg. Ik heb nog 7 weken, maar binnenkort maar eens wat plannen.

Voor zo lekker slapen, want morgen om (als het goed is niet veel eerder :P), staat om 06.45 de taxi weer voor deur.

  • 09 Januari 2020 - 16:34

    Margreet:

    Wat een verhaal zeg. Als ik dit zo lees moeten we in Nederland nooit meer klagen wat de zorg betreft. Knap hoor dat je dit allemaal doet. Xx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 02 Jan. 2020
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 3834

Voorgaande reizen:

04 Januari 2020 - 23 Februari 2020

Suriname 2020

Landen bezocht: