Fredberg, Dengue? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu Fredberg, Dengue? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Banda - WaarBenJij.nu

Fredberg, Dengue?

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Februari 2020 | Suriname, Paramaribo

3 februari: Vandaag was de start van de 3-daagse Fredbergtour. Vroeg opstaan, want Ruud en ik werden verwacht om 07.30 uur bij het SuForYou kantoor in het centrum. Zoals het Surinaamse betaamt duurde het even voordat alles en iedereen er was en ook de chauffeur was gearriveerd. Rond 08.30 uur vertrokken we richting Fredberg. De eerste stop onderweg was op Lelydorp waar er voor ons twee bakken bakabanas met pindasaus werd gekocht die we heerlijk in de bus opaten. Ook stopten we nog even op Brownsweg bij een supermarkt (waar ik al twee keer eerder was geweest) voor de laatste inkopen. Vervolgens reden we naar het basiskamp bij Fredberg. Hier kregen we een heerlijke lunch (kip, rijst en kauseband). Daarna maakten we ons klaar voor de 3 uur durende jungletocht naar de top van de Fredberg. Onderweg kwamen we mooie dieren tegen, waaronder prachtige aapjes die ik fotografeerde. Met name de laatste 30 minuten van de tocht was stijl omhoog en best pittig. Toch kwamen we rond 18.00 uur aan op de top. De Fredberg is 280 meter hoog. Het uitzicht vanaf de Fredberg over de prachtige jungle was werkelijk adembenemend. Kilometers bos, jungle en natuur. ‘s Avonds aten we een heerlijke pasta en genoten we van de sterrenhemel. Vannacht slaap ik opnieuw in een hangmat. Het is mij de vorige keer redelijk bevallen, dus ik ben benieuwd.

4 februari: Vannacht opnieuw in een hangmat geslapen. Althans dat laatste niet echt, meer gelegen. Ik kon de slaap niet vatten helaas. Om 06.30 uur bekeken we de zonsopgang en na het ontbijt genoten we nog even van de uitzichten op Fredberg. Om 10.00 uur begonnen we weer terug aan de tocht naar het basiskamp. Dit keer was bijna alles naar beneden lopend en dit was qua fysieke inspanning in deze hitte wel iets beter te doen. Rond 12.30 uur kwamen we bij het busje aan die ons weer naar het basiskamp zou rijden. We gingen eerst toch nog even de jungle kort in om op een bepaalde plek rotshanen te spotten. Dit lukte!, echt prachtige vogels. Op het basiskamp kregen we lunch en daarna was er tijd om te kanoën in de stroomversnelling. Voor het avondeten hebben we nog een jungle avondtour gedaan om dieren te spotten. We kwamen onder andere slangen, meerdere tarantula's en een toekan tegen. Tegen 20.00 uur waren wij terug op het basiskamp voor het diner. Ik voelde mij toe al niet echt lekker, maar had die nacht daarvoor slecht geslapen. Ook hadden we vandaag 5 uur gewandeld, dus ik dacht gewoon wat oververmoeid. Na het eten vroeg naar bed gegaan. In slaap komen lukte opnieuw niet lekker, terwijl ik deze nacht wel in een bed sliep.

5 februari: Deze ochtend werd ik echt onbeschrijfelijk beroerd wakker. Ik had het warm, dan weer ijskoud en kon niet meer op mijn benen staan. Ik voelde me echt niet goed, was in het buitenland en zonder telefonisch bereik. Geloof me, ik was lichtelijk in paniek. Gelukkig was Ruud daar om mij in elk geval wat tot rust te krijgen. Ook gelijk paracetamol ingenomen. Om 13.30 uur vertrokken we weer richting Paramaribo. De terugreis was pittig. Ik kon eigenlijk niet zitten, want dat was veels te vermoeiend. De enige manier waarop ik mij nog een beetje redelijk voelde was liggend. Ik heb dus ook 3/4 van de route gelegen over meerdere stoelen heen. Terug in de stad mijn temperatuur gemeten, boven de 39 graden onder paracetamol. Een collega arts Renske uit het 's Lands hospitaal gebeld en gevraagd wat ik het beste kon doen. Samen zijn wij naar een huisarts in de buurt gegaan die mij direct doorstuurde naar het ziekenhuis voor Dengue onderzoek + aanvullende lab. 's Avonds om 22.00 kreeg ik het telefoontje dat de uitslagen negatief waren en de rest van het lab gelukkig ook goed. Vannacht weer lekker slapen in mijn eigen bed.

6 tm 8 februari: Afgelopen dagen met een zware griep met hoge koorts zijn echt absoluut niet fijn. Ik heb inmiddels ook antibiotica (amoxycilline), omdat ik er ook nog een ontstoken huid op mijn buik bij had gekregen. Wat een feest. Ik heb mij denk ik tot nu toe in mijn leven nog nooit zo ziek gevoeld. De hele dag liggen en slapen, omdat zelfs opstaan om naar de wc te lopen of douchen al een dagtaak opzich is. Gelukkig heb ik voldoende medici hier om mij heen. Ook een fijne huisarts die ik mag appen als er iets is. Lieve mensen, waaronder Saskia van het guesthouse, Renske, Nani en Nana die goed voor mij zorgen. Ik hoop dat ik mij heel heel snel weer iets beter voel, zodat ik toch nog even kan genieten van de laatste 1,5-2 weken Suriname. Ik had nog best een aantal diensten ingepland in het 's Lands hospitaal. Echter maakt deze zware griep dit nu wat moeilijker. Ik heb besloten om zodra ik weer beter ben nog 1 of 2 diensten mee te draaien in het 's Lands en daarna het af te ronden. Niet precies zoals ik het van te voren had bedacht, maar wel beter voor mijn gezondheid. Ik heb er in de afgelopen weken al zoveel gezien, kunnen doen en geleerd dat het ook wel prima is om het op deze manier voor nu af te ronden. Wie weet kom ik er in de toekomst nog weleens terug. Voor nu lekker veel drinken, medicijnen, vitamines en een beetje eten en de koorts laten zakken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 02 Jan. 2020
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 3802

Voorgaande reizen:

04 Januari 2020 - 23 Februari 2020

Suriname 2020

Landen bezocht: